Blog

Er du klar til at bryde dine vaner en gang for alle?

Efter en lang juleferie med masser af flæskesteg og konfekt, kan nytåret føles som et oplagt tidspunkt til at sætte sig et lille nytårsforsæt eller to for det nye år – måske endda det samme som sidste år – i håbet om, at bryde en dårlig vane.

Men en engelsk undersøgelse viste sidste år, at det gennemsnitlige nytårsforsæt kun holder frem til den første fredag efter nytår. En anden undersøgelse er dog lidt mere optimistisk og viser at nytårsforsætterne holder hele 15 dage. Heldigvis behøver det ikke ende sådan igen i år.

Når du skal bryde vaner, er det en kamp mellem dine tanker og følelser. Nøglen til at lykkes med at bryde vanerne, handler altså om, at blive bevidst om dine tanker og følelser, så du kan vinde dine indre kampe.

Det starter ellers så godt, du er fast besluttet om at nå dit mål – indtil du bliver mødt af fristelser. Måske når du endda at stoppe op og spørge dig selv; ”Skal jeg spise den kage?” (Tanke). Desværre taber du hurtigt kampen til dine følelser og siger i stedet til dig selv; ”Det går vel nok med en enkelt kage, jeg ser squ meget godt ud alligevel!” (Følelse).

Næste gang hånden er på vej i slikskålen, så prøv at spørge dig selv, om din handling er baseret på en tanke, eller på en følelse? Hvad er værdien af at lade være? Se det som et mål du vil opnå, snarere end en vane du vil undgå. Jo mere bevidst du bliver, jo bedre kan du styre din egen adfærd. På den måde kan du vinde dine indre kampe.

Måske har du læst vores tidligere indlæg omkring positivt eller negativt fokus. Både i den positive og i den negative zone, er der tanker og følelser forbundet med vores handlinger. Kunsten er, at vide hvordan du skal kommunikere med dig selv, så du får talt dig selv hen i den positive zone hvor du har du fokus på værdien af at opnå, og hvor du har troen på at lykkes. Men det kræver selvfølgelig øvelse og træning at blive bedre. Og jo mere du træner, jo bedre bliver du.

Skulle du undervejs i dit nytårsforsæt, være så uheldig at tabe den indre kamp og give efter for følelserne, er det vigtigt ikke at give op. Tilgiv i stedet dig selv, prøv igen med det samme, og kom tilbage på sporet. Lær hvorfor du tabte kampen, og bevar troen på at du kan lykkes næste gang. Den største fejl du kan lave er, når du mister troen på det store mål og helt giver op.

MEYER-MUNK ønsker alle et godt nytår!